Posts

Showing posts from 2017

10 Sebab Mengapa Sabun Glycerin Lebih Baik Dari Sabun Lain

Image
Mungkin ramai yang biasa dengar, kalau pakai sabun untuk cuci muka, adalah tidak bagus. Ianya boleh menyebabkan muka lebih kering dan sebagainya. Sebenarnya bukan semua sabun memberikan kesan sebegitu, tetapi apakah anda tahu mengenai Sabun Glycerin?

Apa itu Glycerin?Glycerin adalah hasil sampingan dari proses pembuatan sabun (saponifikasi). Dalam industri pembuatan sabun, selepas proses saponifikasi, hanya sabun digunakan sebagai hasil terakhir untuk dijual dalam pasaran, sebaliknya Glycerin digunakan untuk membuat produk lain seperti pelembab dan sebagainya (selain sabun) . Glycerin biasanya tidak digunakan dalam sabun kerana harganya yang mahal. 

Apa itu Sabun Glycerin? Sabun Glycerin adalah sabun yang menggunakan Glycerin dalam bahan ramuannya. Glycerin boleh berasal dari sumber tumbuhan dan haiwan, tetapi dalam TOTS, Glycerin digunakan adalah dari sumber tumbuhan (sawit).
10 Sebab Mengapa Sabun Glycerin Lebih Baik Dari Sabun Lain1. Sabun Glycerin lebih lembut sifatnya dari kebanyaka…

Buih Sabun: Antara Mitos dan Fakta

Image
Pernah tak kita terfikir.. apa yang menyebabkan sabun berbuih?
Apa yang hype sangat pasal buih, sampai ada sesetengah orang anti sangat dengan buih? 
Bagaimana sabun boleh berbuih?
Ada beberapa agen yang boleh menyebabkan buih terhasil, dan yang biasanya digunakan dalam industri adalah SLS atau nama penuhnye Sodium Lauryl Sulphate , dan SLES (Sodium Laureth Sulphate) adalah agen yang sebenarnya menyebabkan buih pada sabun. Ha.. so sekarang dah tak misteri kan, macam mana sabun boleh berbuih? Hehe. 
Mengapa buih penting? Buih penting untuk memastikan pembersihan dilakukan lebih efektif. Sebab itu, kalau kita perasan kebanyakan produk pembersihan mempunyai buih, seperti syampoo, sabun mandi, ubat gigi, sabun basuh, sabun basuh pinggan dan sebagainya. 
Adakah buih menyebabkan kulit lebih kering? Tidak semestinya. Ia bergantung kepada jenis agen penghasil buih yang digunakan. Lazimnya, kebanyakan industri menggunakan SLS/SLES sebagai agen penghasil buih. Akan tetapi, SLS/SLES boleh mempunyai…

Panduan: Adakah anda mengalami Purging atau Breakout?

Image
Perasan tak, kadang-kadang, bila kita cuba pakai skincare baru, tiba-tiba banyak jerawat keluar? Lagi-lagi masa 2-3 minggu pertama guna skincare tu. Kita pun dah risau & fikir mungkin skincare tu tak sesuai untuk kulit kita dan akan rasa nak berhenti serta-merta. Pernah kan?

Tapiiiii,
Adakah itu menandakan skincare tu tak sesuai dengan kulit kita?
Ataupun sebenarnya, itu menandakan skincare tu sedang 'bekerja' untuk kulit kita?



Sebenarnya, memang agak normal jika kita bertukar skincare, kulit akan menunjukkan sedikit reaksi. Ada yang berpendapat kulit baru nak sesuaikan dengan skincare baru dan ada juga pendapat yang menyatakan bahawa ini adalah proses detoksifikasi kulit -- iaitu "Purging".

Apa itu Purging?Purging dalam bahasa mudah adalah proses detoks kulit.
Semasa proses Purging (proses detoks kulit), toksin dalam kulit akan dikeluarkan dan pori-pori tersumbat akan dibersihkan. Jadi, akan banyak jerawat akan keluar, kadang-kadang lebih teruk dari masalah jeraw…

DIY Skin Brightening Kiwi Face Mask

Image
Cantik itu mahal. Betul ke?
Pada saya, cantik tu tak de lah mahal, kalau kita tahu guna kan benda-benda di sekeliling kita. Buah-buahan misalnya, banyak yang kaya dengan Vitamin C tau! Buah macam oren, pisang, kiwi.. semua ni bukan saja bagus untuk kesihatan tubuh kita, mahal bagus juga untuk kesihatan kulit kita!


Apa kebaikan Vitamin C pada kulit? 
Banyakkkk sangat! Sebab tu sampai ada yang sanggup makan pil Vitamin C & suntik Vitamin C pada kulit. Sebab terlalu banyak manfaat Vitamin C ni pada kulit kita. Tapi, saya lebih suka Vitamin C yang diambil secara semulajadi. Natural gitu. Barulah kena pada tema TOTS - Natural & Organik. Hehe.


Antara kebaikan Vitamin C pada kulit:

Membantu memperbaharui sel kulit baruMenjadikan kulit lebih berseri & awet mudaMenjadikan kulit lebih anjalMembantu menghapuskan jerawat & parut

Jadi, sebagai rutin mingguan amat bagus jika kita amalkan scrub wajah menggunakan Vitamin C dan pilihan saya semestinya Vitamin C dari sumber natural (buah-b…

7 Ramuan Natural Untuk Kecantikan

Image
Zaman sekarang ni, ramai nak kulit mulus cantik glowing kan. Maklumlah, zaman media sosial ni, kita cepat rasa insecure kalau nak orang cantik-cantik post gambar cantik mulus di media sosial walaupun sebenarnya dia pakai mega filter. Kah!

Kenapa saya cakap macam tu?
Sebab saya pun wanitaaaa! Haha, saya pun rasa apa yang anda rasa 😃
Jadi kat sini saya nak share 7 ramuan natural yang sangat bagus untuk kesihatan kulit kita, yang kalau kita amalkan seharian memang flawlesssss uolsss! Nak tahu apa? Let's check it out!


1. Bentonite (Mineral Gunung Berapi)


Amboi. Nombor 1 terus mineral gunung berapi, haha! Mana gunung berapi nak panjant ni uolsss kang hangus terbakar masuk kawah pulakk! Tapiiii, saya pasti ramai pasti tahu bahawa mineral gunung berapi amat bagus untuk kesihatan kulit. Bentonite adalah salah satu daripada mineral gunung berapi yang memberi 1001 kebaikan pada kulit kita. Berbaloi lah dengan usaha nak panjat gunung berapi tu uolss, kalau tak banyak khasiat nye, baik guna …

5 Kesilapan Mencuci Muka

Image
Kadang-kala, walaupaun kita sudah pakai pencuci muka paling bagus pun, masih kurang berkesan untuk mendapatkan wajah yang "flawless" tanpa cela. Adakah pencuci itu tidak berkesan? Mungkin ya dan mungkin tidak. 
Ada banyak faktor penyumbang kepada situasi ini -- tidak hanya pada pencuci itu sendiri. Antaranya termasuklah cara mencuci yang salah. Adakah anda tergolong dalam golongan ini? Let's check it out!

Mengguna Pencuci yang Salah
Tidak semua pencuci muka sesuai pada semua jenis kulit. Ini kerana, ada sesetengah yang mempunyai kulit jenis berminyak, makan lebih sesuai untuk pencuci khas untuk kulit berminyak. Ini kerana, pencuci jenis ini, mengandungi bahan ramuan yang mampu mengurangkan penghasilan sebum (minyak) pada muka.
Jadi, jika anda berkulit kering, menggunakan pencuci untuk kulit berminyak, ia akan menjadikan kulit anda lebih kering kerana anda akan kekurangan minyak yang sepatutnya menjadikan kulit anda lebih lembab, dan begitu juga sebaliknya. 
Adalah dinasi…

Adakah "Healing Crisis" Wujud?

Image
Saya pasti, mesti ramai pernah dengar term "Healing Crisis", kan? Ada yang kata itu cuma kebohongan yang diada-adakan sesetengah pihak, ada pula yang  mengatakan "Healing Crisis" itu benar-benar wujud.

Apa itu sebenarnya "Healing Crisis"?
A healing crisis is when symptoms from diseases and toxins that are released during a detoxification process manifest themselves. Also known as "Herxheimer Reaction", a healing crisis occurs when toxins stored in the body are released at a faster rate than can be properly eliminated.The more toxic one's body is, the more severe the detoxification and the more intense the reaction.A healing crisis is characterized by a temporary increase in symptoms during a cleansing or detoxification process. Such symptoms may be mild or severe, depending on the body's original toxicity, but are definitely temporary.They can occur immediately, within several days, or even several weeks of a cleansing program.  Sumber: P…

Subscribe to our mailing list

* indicates required